Online onderzoek

In toenemende mate voeren wij online onderzoeken uit, ook via ons eigen AgroPanel (zie: 'voor agrariërs'). Om deze reden hebben we onlangs (oktober 2016) weer geïnvesteerd in nieuwe zeer innovatieve software (Sawtooth Software) voor online dataverzameling. Een meerwaarde van de software is dat de opdrachtgever via een beveiligde link de voortgang van het online onderzoek kan volgen. En zelf 'real time' (tussentijdse) resultaten kan bekijken in de vorm van (kruis)tabellen en grafieken, bijvoorbeeld via tablet of smartphone; heel gebruiksvriendelijk! Een ander zeer belangrijk pluspunt is dat de lay-out van de online vragenlijst zich automatisch aanpast aan het formaat van de smartphone of tablet. Hoe gebruiksvriendelijker de software, hoe hoger de respons! De respons op onze online onderzoeken wordt steeds hoger. Veel agrariërs kennen ons bedrijf en bij vragen zijn wij altijd telefonisch bereikbaar, ook s'avonds en in het weekend! 

Op dit moment beschikken we over ongeveer 46.750 e-mailadressen van agrariërs (boeren en tuinders) en ongeveer 5.500 e-mailadressen van Nederlandse dierenartsen en ongeveer 4000 e-mailadressen van Belgische dierenartsen. We kunnen o.a. selecteren op specialisatie van de dierenartsen (varkens, pluimvee, vleeskalveren, melkvee en uiteraard gezelschapsdieren). Klik hier voor meer informatie over bestanden van Nederlandse en Belgische dierenartsen. Deze bestanden zijn in augustus 2016 nog ge-update.

Ook hebben wij de beschikking over e-mailadressen van buitenlandse dierenartsen, katten-, honden en paardeneigenaren. Klik hier voor de desbetreffende landen en aantal e-mailadressen per doelgroep.

Voor onderzoek onder consumenten kunnen we gebruik maken van een representatief panel van 40.000 consumenten. We werken hiervoor samen met een groot onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in online onderzoek onder consumenten.

Om de respons te stimuleren sturen is een goede uitnodiging via e-mail met daarin het voorruitzicht op kans op leuke presentjes, bv een iPad of dinerbon, noodzakelijk. Ondersteuning middels de eigen nieuwsbrief van de opdrachtgever werkt ook respons verhogend.

Indien u hier klikt, dan ziet u nog een voorbeeld van een kort online onderzoek (tik het wachtwoord 'test' in op de eerste pagina). Dit onderzoek hebben wij eens uitgevoerd onder (potentiële) opdrachtgevers. Het heeft ons een paar opdrachten opgeleverd. Wellicht een idee voor uw eigen bedrijf?

Wilt u meer voorbeelden zien van online onderzoeken? Laat het ons weten. Wij sturen u dan een paar voorbeeldlinken toe.

Hieronder nog een uitspraak van zaadveredelingsbedrijf Limagrain Advanta over het online onderzoek onder maïstelers, onder de naam 'MaïsScan':

“Geelen Consultancy heeft met de online MaïsScan een snelle en effectieve manier van marktonderzoek geïntroduceerd. Sterk richting de opdrachtgever is ook de directe toegang tot de data, waarmee naar eigen inzicht en wens tabellen en grafieken gegenereerd kunnen worden.”

(Online of offline) onderzoek op vakbeurzen

U kunt natuurlijk ook zelf informatie op uw stand verzamelen via deze marketingtool. De bereidheid tot deelname aan onderzoek op vakbeurzen is goed te noemen; zeker als de vragenlijst kort is en men voor deelname een kleinigheidje krijgt (bv een usb-stick). Het geeft “leven” op de stand en het verschaft uw bedrijf veel nuttige informatie en salesleads. De voordelen van deze onderzoeksmethode zijn:

• Geeft waardevolle marktinformatie
• Verzamelt interessante leads voor vervolgacties
• Het “leven” in de stand maakt passanten nieuwsgierig waardoor (nog) meer standbezoek
• Eenvoudige wijze van contactleggen over uw producten en diensten

Ook hier kunnen wij u praktische voorbeelden van laten zien! Hieronder ziet u een foto van de vakbeurs in Hardenberg (23 oktober 2014). Op de stand van Merial wordt door een medewerker van Merial een korte vragenlijst met een varkenshouder afgenomen.